sábado, 9 de noviembre de 2019

Activitat 2: Valencià.

Una vegada fetes les exposicions, anem a treballar les emocions lligades a la nostra llengua; el Valencià. Aprofitarem els grups de treball de l'activitat anterior per a llegir els texts que apareixen a continuació. 
  • CAP A LES DEUS:

Sigues fidel
a les petites coses;
no t’és donat volar
sobre el callat abisme.
Pel fràgil pont suspès
del cant humil assaja
l’incert, boirós camí
d’aquesta a l’altra vora.

Caduques flors al prat,
un raig de sol efímer,
són ara talismans
que tot ho transfiguren.
Les portes del ponent
de bat a bat se t’obren;
per elles, riu amunt,
cap a les deus penetres.
Indesxifrables són
els signes que il·luminen;
el cant humil, però,
sovint els interpreta.

             Joan Vinyoli.



És tan fi i tan delicat
que de dir-lo ja és trencat.


              El silenci

                   Miquel Desclot.
  • EL MEU CANT:

    De no cantar
    jo m’entristia:
    per mi és el cant
    tal com el pa
    de cada dia.

    És un parany,
    una ferida.
    Cada cançó
    s’emporta un tany
    de ma florida.

    Però què hi fa,
    quin mal hi hauria?
    Jo, del meu cant,
    en vull ornar
    tota ma via.


          Clementina Arderiu.


  • Me dura l’alegria
    i me durarà tota la vida.
    Sempre hi haurà sol,
    i mai se n’anirà
    i de la meva ment
    mai sortirà.
    Me dura l’alegria
    i me durarà tota la vida.


             Carlota M. Luna (4t de Primària)


  • CANÇÓ DE BRESSOL:

    Bruixeta la non-non,
    amb caputxeta blanca.
    Hi ha una finestra als núvols
    que si s’obre no es tanca,
    si no ve la soneta
    amb un ventallet molt fi.
    Pestanyeta de seda,
    lluneta de coixí.


          Maria Mercè Marçal.

  • BONS SOMNIS:

    Em sembla que quan somnio
    sóc més feliç que despert;
    m’imagino coses noves
    millors que les que conec.
    Veig cares que no s’assemblen
    a ningú dels meus amics,
    però parlo i ells em parlen
    amb to de companys antics.
    A vegades, m’inquieto
    si sorgeixen qüestions
    que sense solta ni volta
    porten un cau de raons;
    i la nit se’m fa feixuga
    per l’angoixa que he patit;
    aleshores, veig la glòria
    quan em desperto en el llit!
    però, algun moment enyoro
    les coses que he somniat.

    Quina dolça fantasia
    i quin goig me m’ha quedat!


              Joana Raspall.
Mentre llegiu, subratllareu les paraules que estiguen relacionades amb sentiments i emocions, tant les positives com les negatives. Seguidament, les posarem en comú a la pissarra i cadascun de vosaltres triarà una o dos paraules.

Després, entre tots crearem un "Diccionari Emocional". Heu d'escriure les paraules elegides en aquest Document de Google Drive, a més heu de definir-les sense utilitzar el diccionari, escrivint el que signifiquen per a vosaltres. Per exemple:

Amor: És el que sent quan la meua mare em prepara el meu plat favorit per a dinar. 

Ordenareu les paraules alfabèticament, i en cada lletra separarem les emocions i sentiments en positius 👍 i negatius 👎. Recordeu que tots podeu editar l'arxiu, així que tots tindreu la mateixa nota, però les mestres poden veure qui fa més canvis, per això intenteu treballar conjuntament i ajudeu als companys del vostre grup.

Moltíssim ànim!  💓

No hay comentarios:

Publicar un comentario